sestoupilo až k hlubinám kmenově a nábožensky psychologickým; při tom zdržena byla zdánlivou oklikou: popularisačně výchovnými pracemi historickými. Velká dějepisná čítanka pro naše paní a dívky, nadepsaná Slavín žen českých, která od r. 1888 vycházela v olomouckých časopisech Mil. Procházkové, Včelce i v Domácí Hospodyni,ar.1894 byla vydána knižně v Libuši, znamená vyvrcholení romantického historismu Terézy Novákové. Vše, co v minulosti naší od báječných dob až do úpadku bělohorského české ženy vykonaly vel· kého, zaznamenáno jest nadšeným perem horlivé sběratelky a obratné popularisatorky jako důvod pýchy a příklad národně mravní opravdovosti; his· torie česká nevykládá se tu z určitého hlediska názorového, nýbrž předvádí v celé rozloze provázena vlasteneckým patosem citového zbarvení. Pozorněj. šímu čtenáři těchto dvaceti šesti kapitol na 475 stra· nách nezůstane však utajeno, jak spisovatelčino pojetí se postupně prohlubuje; v druhé polovici knihy proniká již vyhraněný názor, že netoliko chloubou, ale i smyslem naší minulosti jest nábo· žensky reformační úsilí o pravdu boží a o mravní povznesení člověka v duchu křesťanském; husitství a hlav.q.ě bratrství pokládá již r. 1893 Teréza Nováková za vyvrcholení našeho dějinného vývoje Đ domněle nahodilou episodou historicky populari. sační nově se obohatilo češství spisovatelky Slavína. A tu ukázán byl správný směr také jejímu studiu východočeské duše lidové: podrobný a soucitný 19