pací nedavného hnutí za svéráz. Podnícena národo· pisným hnutím na Moravě, seskupujícím se kolem monsignora Ign. Wurma a rodiny Wanklovy, poučena přímo odbórně v otázce krojové, ale přijímajíc při tom starý romantický názor o svéprávnosti li· dového umění, hlásala v přednáškách i v článcích (tyto vyšly hlavně v olomoucké Domácí Hospodyni a v prvních ročnících Kalendáře paní a dívek), že česká žena má ve všem svém životě vděčně a sou· stavně čerpati z formového bohatství vytvořeného naším lidem: má se oblékati po česku, má míti svérázně zřízenou domácnost, má spolupůsobiti na užití původních motivů stavebních při bytové architek. tuře atd. Nebyla dojista ve vSem tom myslitelkou původní a iniciátorkou nejstarší; v oboru krojovém byla jí rádkyní Miloslava Procházková, o téže věci si dopisovala s Renátou Tyršovou, a pro architektonic· kou svéráznost českého domova otevřel jí zraky Jan Prousek, ale již před čtyřiceti léty, roku 1886, značilo mé matce hnutí za svéráznost podstatné rozšíření národního povědo~mí: češství není pro ni již toliko citové roznícení příslušností jazykovou a kmeno· vou, ani pouhá hrdá vzpomínka na národní velikost dějinnou, nýbrž bezpečná jistota samobytné kultury, zajištěné tradicí a odevzdávané z pokolení na pokolení. Touto cestou dospěla má matka také k soustav· nému studiu východočeského lidu, jež mělo nej· prve povahu odborně národopisnou, kdežto později 18