a že mohutné a pffsně střežené hradby pražské nedovedly zadržeti přlvalu revolučnfch myšlenek a požadavků, doléhajlcIho ze západu. Osvfcenecký rozum vzdělaný několika odvážnými učiteli. vniká i do měšťanských rodin a otř4sá protireformačnI autoritou kněžských vůdců i mravnlmi zásadami. od nich vštípenými otcům a matkám. Romantická citovost. spojená s revolučním individualismem, docházl živého ohlasu u mladých mužů ba. i u dívek. takže mladšl pokolení zdůrazňuje v bolestném vzdoru své právo sebeurčeni. nehledíc ani na tradici domu ani na prospěch rodu, ani na rodinnou vůli. dotud zcela absolutistickou, Posfleni demokratickou vlnou. patrnou v celé západnl Evropě. derou se do výlučného pražského patriciátu nejen přlchozI z ven· kova. ale i synové chudého řemeslnictva a pomocnictva, osvědčujíce zdravou výbojnost a svěží praktický smysl. dobývaji lásku měšťanských dcer. aby na konec v dilMch a v krámech. pisárnách i rodinných domech zaujali mlsta. úzkostlivě vyhrazovaná potomkům zámožných pražských usedlíků. A s novými zásadami i s krví mladých třld vniká do poněmčené Prahy. baroknI a biedermeierské, také české uvědoměni národní. jež se dosti dlouho omezovalo na vrstvy uéenecké a !iterárni a v pražské buržoasii budilo nejen nedůvěru; revolučnf rok 1848 znamená prvnl patro nějšl vltézstvi vlasteneckého ducha v Praze. jak ostatně Karolina Světlá sama zažila na sobě i na své rodině. Jejl staropražské romány a pOVfdky jsou většlm dilem historiemi těchto otřesů. které však nekonélvaji vždycky plným vftězstvim revolučnfch proudů. Nejednou si marné rozbljejí mladisM nositelé společenského vývoje a mravního pokroku odvážné hlavy o nepovolná skaliska utkvě· lých tradic. leckdy hynou čestná a pravdivá srdce. která poznání nových hodnot probudilo z lhostejné tuposti. dffve. než se směla rozviti v živném světle mladého dne: t když princip neodvratně vítězi. jeho individuálnl zosobnitelé berou podle tragiky dějinného procesu u své. A v tom lá1eži právě nadosobnl dosah staropraíských skladeb Ka·