se tu s tvářemi prababiček. o nichž si ani nikdy nepokusili představiti. že jednou byly mladé. vášnivé. smutné. A smutné předevšlm. Jejich sny a touhy. často krou· žlci v matném neurčitu a nevědouci kam se obrátit .. byly řadou pokusů vysvoboditi se ze smutku. který tak mdlobně tlačil k zemi. Sml se to řfci. v čem vlastně záležel? 'leny nechtěly býti věcmi. k čemu je společnost od tolika pokolenl odsoudila. a pociťovaly smutek věci pohozených a po· šlapaných. které si v pohaněni náhle uvědomily. že i ony vyšly z ruky božl; snad proto k nim doléhal zádumčivý verš Lenauův melodii tak zpřízněnou. Mrákotně a V bolesti se probouzely z věčného bytí k vědomI lidské ceny. Cltily. jak i živočich v nich. kterého se dosud neodvážily zjistiti. postřehl řetěz. na nějž ho upoutaly zvyk a pohodil; zachvěly se. když pod pokožkou procitla práva těla. kdežto dotud věděly jen o jeho povinnostech. přijlmaných bez rytlřské vděčnosti. Byly plny rozpaků. nebot dotud ztotožňovaly cudnost s pokorou a nynI si přiznávaly oprávněnost cudnosti. jež jest sebevědomlm. Budou mm tolik odvahy. aby se snoubenci nebo muži o tom zmlnily ve chvlli nej· důvěrnějšl. či opět budou mlčeti. marně čekajfce. aby on se dovtípil z jejich rozpačitého zdráhánI? NenI sporu. že právě zde vzniká pohoršenI nejsnáze. Neodsoudila honetnI společnost francouzská zpronevěřilého abbé Enfantina jako pohana za to. že chtěl pocitem svobody posvětiti lidské tělo? Neupadla krásná a duchaplná Gutzkowova pochybovačka WaIIy v obecné opovrženI nikoliv proto. že dovedla odhoditi život. nýbrž proto. že se odvážila svobodně disponovati nahým svým tělem jako darem a inspiraci pro milence. kterého nemlnila nikdy učiniti manželem? Svobodně rozhodovati o svém těle. o své duši, o svém osudul Hledati v sobě zákon a nacházeti v sobě poslednI důvod I Nečekati. až muž. rodina. cIrkev a společnost pokynou ženě. aby šla za jejich rozkazem se zavázanýma očima. pokorně a zajlkavě šeptajfc: .Staniž mi se podle slova tvéholc Vábivě a neodolatelně zaznlvajf tyto svůd· 8