13 dvojdílným sešitkem tak rárovitě českým, na jaký zvykla veřejnost leda od Jana Nerudy. BHlU to "Selské písně" a :'Ceské znělky", jejichž lwhmB dal!) se shledati již v starších Sládkoqjch lmihách, ale které ukazovaly k novým možnostem jeho básnického umění. Hrdý syn rolnického rodu, věrný milovník orné půdy, horlivý vyznavač selských práv přihlásil se rozhodně již ve sbírce "Sluncem a stínem", nyní však a později v "Nových selských písních" vyložil slohem 1.!Jrické až prostonárodní písně celý svůj program: sebevědomfj sedlák, ještě pamětliv(l dávného panského útisku, stují dnes pevné' na své púdč, jež jest základnou národního života; k!JPf"í (l (lhnovuje ji svou prací krásnou ve vznešené .prostotě;' staví na ni svůj dům plný klidného rodinného štěstí a svěřeníl vúJi Páné; nepopustí ani na píď ze svých práv, ale sklání se oddaně před moudrostí boží, která I jej samého považuje za sémě, určené k věčné sklizni, Zvláštní místo v selské lyrice Sládkově má clJkllls "Pís~ ní smutečních", v němž básníl{ doplň~elll ke ';V(pll ol1la-. sf!:m rozmarných popěvkú v[ltvoI'il ozvuk !H'lbož! nsl,{'píSllě českého lidu a vztah venkm'anúvk orné !;rOlJd~ i k povolání posv'ětíl tichou zbožností; jenom M.ikuláš Aleš, umělec Sládkovi v lec(lems příbuzný, dovedl podobně vystihnouti tesknou krásu vesnického hřbitova, ",zahrady zelené, do níž sázejí ta vzácná semena." Tato oslava českého rolníka, shodná v zásadě jak s patriarehálním idylismem Cechovým tak s národní filosofií Holečkovou a předjímající v lecčems zásady pozdějšiho hnutí afjrlÍrního, mf! při veškeré ryzí inspiraci lyrické své patrné pozadí politické; bouřlivák z IlRuchu" reagoval na rozhraní 80. a 90. let prudce na veřejné události a to v duchu svobodomyslného demokratismu mladočeského a neváhal vstoupiti vedle Sv. Cecha, Ad. Heyduka, El. Krásnohorské mezi tendenční básníky, jejichž patos strhl na konec i Jar. Vrchlického. V "Ceských