zdáti. Má jeho hutnou věcnost, podmíněnou prudkým a stále svěžím darem pozorovatelským, jeho smysl pro příznačné nepatrnosti, z nichž lze souditi často na podstatu jevů, jeho úctu před detailem, jejž umi oživiti velice bezprostředně a s názornosti až útočnou. Ale sám není naturalistou, ba možno jej označiti jako slohového protichůdce tohoto směru: třídí, vybírá, stilisuje dcí zkratek a napovědi, kdežtonatura1istésbirali, vyčerpávali, předkládali v dokumentární šíři a úplnosti jevovou skutečnost. Virtuosita kresebné zkra tky, krajní odvaha slohového zhuštění, důmysl soustře~ děný k vytvářeni esencí, trestí, výtažků, růžových olejů - tak asi dal by se vyjádřiti Kenův výrazový svéráz, jenž na čtyřech, pěti stránkách se osměluje podati celého člověka, v malém odstavečku karakteristiku dramatu, ve dvou přidavných přímětcich· povahokresbu figury. Kerr sám dobře vi, že tento sloh, stíhaný často výtkou manýrovanosti,jest něco vice než pravdivým a přirozeným výrazem vlastniho temperamentu i právem zakládá si na tom, že toto prudké, divoké, opojné, vyčerpávajíci staccato jest vlastní mluva naší doby, chvatně pádící, nedočkavě v požitku a vjemu, rychle přijímající, rychle zapominajíci doby vzducholodi a jiskrové telegrafie ... doby, které staří, počestní, těžkopádní naturalisté z konce osmdesátých let sotva rozumějí. Jestliže pavědecké sklony sváděly. občas naturalistícké spisovatele, aby se pokoušeli o neosobní věcnost, a byl-li tento směr někdy přenášen ido literárni kritiky.zvláště autoryhistoricko-fi1ologického školení, odmítal jej Alfréd Ken, umělec osobitosti až útočné, od začátku co nejrozhodněji: kritika jest mu slovesným uměním, nikoli vědou neb doktrinou, a uměni se přéce nemúže státi nikdy neosobním. Kerr jest dokonce stále. v pokušeni, aby se vším důrazem podtrhoval subjektivismus svého povolání a dila; jeho dramatický rozbor nevl:niká ani z úmyslu informačně sloužiti obecenstvu, ani ze snahy působiti na posuzovaného autora či herce, ani z úsilí hledati doklady a důkazy.pro krasovědná pravidla, nýbrž především z tvůrčí potřeby, která jej nutí z dramatických dojm6 a divadelních sensací vytvářeti samostatná dílka, sice jiného druhu než jsou básně, povídky a činohry, ale stejné hodnoty - produktivním kritikem jest podle jeho výměru ten kritik, jenž ve svém 146