za rozkošaÍ1i~ za činnost zvláště podnětnou, probírati se draroa~ turgickými studiemi Rotscherovými neb Bulthauptovými. Stejně rozhodný konec učinil Kerr - a v tom se s Jilm dělí o historickou zásluhu oba ně,kdejší bouřliváci naturalistické moderny berlínské, bratří Hartové - feuilletonistické kritice divadelní, vedené Karlem Frenzlero a Pavlem Lindauem a zajímajíci v době Ibsenových i Hauptmannových výbojů stanovisko důsledně zpátečnické. Jak proti jeho pronikavým rozborům, zmocňujícich se samé podstaty dramatického výtvoru a postupujícím odtud k jádru osobnosti tvůrců, jšou. malicherny ony berlínsky vtipné a kousavé, dráždivé a nestatečné, ď pikantní a bezmocné poznámky duchaplnických liberálů, kteří se až do omrzení oháněli šibolety jako dobrý vkus, pravděpodobnost, prostředky to, jimiž prostřední měšfák tak rád ubíjí každé umění nepohodlné svou tvůrčí smělostí I Za doby Kerrových počátků byl za velkého divadelního kritika čítán také nevyzpytatelně odvážný politický publicista Max Harden, tvůrce a pán týdeníku "Zukunft", ale kdo jadrnou věcnost a názorné podání Kerrovo postaví vedle jeho beztvárných odvětví, dávících se nekQ.nečnými obdobami a doklady, převzatými ze slovníku naučného, nemůže býti 'na rozpacích, kde je umění a kde pouhá macha, nehledíc ani k tomu, že Harden, diplomat a tvůrce veřejného mínění, velmi rád do hlediště i zákulisí vnáší osobní politikaření. A tak stojí dnes Alfréd Kernesporně na prvním místě mezi dramatickými kritiky Německa. Mezi divadelní soudce vstoupil Alfred Kerr z germanistické školy berlínské, vyzbrojen jejím vybroušeným uměním slohové pitvy, jejím darem metodického rozboru slovesných děl, její odborně pěštěnou schopnosti postupovati od výrazových znaků k osobnosti spisovatelově i hned na začátku projevoval, na rozdíl od kolektivistických choutek Schererovců, význačný sklon individualistický, který v umění hledá jednotlivce spíše než proudy a raději kreslí podobizny než karakterisujeskupiny, školy, hnutí. Přidal se velmi rozhodně k mladému naturalismu Hauptmannovu a Brahmovu, jemuž záhy bylo souzeno státi se vůdčím směrem v divadelním velkoměstě Berlíně, zastiňujícím vždy více Vídeň a Mnichov. Příslušnost Kerrova k naturalismu nebyla nahodilá, tím méněvypočftavá; souvisí s ním vnitřně těsněji, než by se na pohled mohlo 145