v pitevní síni a na pitvanou mrtvolu. A on toužil hráti svuj život spontanně, prožívati vše v nelomeném, silném dojmu, hýti upřímným, prostým, nevinným. Prchal tomuto hroznému sebepoznání: toužil po letu vesmírem, při němž by měnil přírodu a formu všech věcí, ale musil se spokojiti poutí poStředozemnímmořij snil o tom, jak by probadával hvězdy a objevoval světy, avšak měl pouze svou yachtu, sotva vzdorující mořské bouři j prahnul po visi Flaubertova svatého Antonína, leč byl toliko básníkem věku positivního, prosaikem školy naturalistické. ' A co zbylo mu jako výtěžek bludné té pouti vodami a po březích 7 Únava smyslU, nenasycených dojmy prchavými, hr1Íza z Hdí, jimž se konec koncu nemohl přece vymknouti, strašné vědomí, že všude <:íhá nelítostná smrt, ať jest to láva nahoře na Etně, či poškleb ~roteskních kost1ivcu v kryptě pod kvetoucím rájem Palerma, či melancholie skonu souchotinářu mezi r1Ížemi Riviety. Víra, že prchne .sám před sebou, byla pouhou ilusí j scenerie se měnily, lákaly, míjelYí ale cosi trvalo a nedalo se přehlušiti. Byl to onen hlas vduši,jenž poprve ozval se jako zubatý nuž, pilujícf srdCe v zátoce u Agy za noci bezesné. Hlas, jehožpessimi~tický básník nedovedl -utlumiti, a na jehož výčitkypositivista zakletý do čistě rozumového poznání neuměl odpověděti. A tento hlas, •• mučivý, doráživý, neznámý, nezapomenutelný, divoký, neutišitelný" ,vyhnal Maupas.santa na pout poslední, tam daleko, tam. dolU, tam kamsi. Ale o této příšerné cestě nemohl již Maupassánt vyprávěti. 143