pisní knize, temenila z animální a smyslné koncepce života, kterou si přinesl z domova mladý venkovan - divoký a nesmiřitelnf odpor proti slo~itéa umělé civilisaci otravující svou populární lži celou Paříž a odtud veškeru Francii, o kterém mluví knihy "Na potulkách a" Na vodách", jest zoufalým výkřikem duše unavené a rozvrácené. Ne nepodoben svému učiteli Flaubertovi, Maupassant se cítí vyhnancem v pravidelné acunavené vřavě živořeJlipraktického a účelnosti technické: proto musí prchnout z Páříže. ovládané světovou výstavou a symbolisované nestvůrou chladné věže Eiffelovy i má nedůvěru člověka s bohatě vyvinutým životem smyslil k inteligenci, která rovná, seřazuje a zužitkuje poznatky k střízlivé prospěšnosti. Vidí člověka zmrzačeného novodobou jednostranností, zapřaženého do káry hmotného zisku a mechanické účelnosti, hnusí se mu tento tahoun, jenž dávno přestal býti dokonalfm a úplným tvorem. Proto Maupassant hledá zbytky kultur, kdy lidstvo bylo harmonické a všestranné, kdy intelel