nismus robustní. Ostrá jasnost leží nad stranami těchto přesných popisů a názorných karakteristik j barvy mají jižní svítivost, která chvílemi až bolíj obrysy jsou urČité, pevné, energické. Norman, jenž nezdědil po předcích pouze lásku k moři, důvěru k větru, oddanost k lodi, ale také touhu po barevném dobrodružství Orientu, přišel do země sVých exotických a smyslných přání: prožil žár pouš,tě i osvěžující překvapení oas, pískovou bouři i zálud faty morgany, povstání domorodců a požáry lesů, temnou divokost erotických 'tanců i zámeznou mystiku kultu mohamedánského. Spoléhajenabezproslřednost a živost dojmů i naprostou a jasnou inteligenci, zaznamenal vše stručně, pravdivě, názorně, připojil několik bystrých úvah rázu politického a hospodářského j pokusil se pod pestrou .exotičnosti odhaliti původní lidskou podstatu, v níž neostýchalse spatřovati hlavně choutky animální, prudký egoismus, tvrdou panovačnost. Ale jda ve stopách velkého mistra cestopisné prósy, k němuž se výslovně hlásí, EugenaFromentina, chce v Alžíru, Kabylsku a Tunisu býtí spíše krajinářem než psychologem národů a ras: paletou, na níž vedle sebe leží základní nemíšené barvy, maluje oblohu a hory, poušf a zahrady, solná jezera a písčité úvaly, jsa šfastenz dálky od domova a od civilisace, jak propuká z Výkřiku na pláni pod Džebel Gada: ,,6 kdybyste věděli, jak jest daleko od všeho světa, daleko ode všeho života, daleko ode všeho pod tím malým, bílým stanem, jehož děrami možno viděti hvězdy a pod pozvednutým okrajem pak nesmírný kraj vyprahlého pískul" Jenom chvílemi se vzepne uprostřed těchto zdravých a jarých dojmů, které pudově a smyslově rozkvetlý tulák vydatnými doušky pije v zemi barbarské a žhávé, vznět složitý, ba rafinovaný. Pod korou realismu střízlivého a klidného, jenž vidí předměty bez oparu a výjevy bez' umělého světla literatury, ozve se občas srdce romantikovo pro šedší školou Flaubertovou: Orient nabývá báchorkové barvitosti a svůdnického lesku, v rejích tanečnic a kurtisáJl zavíří tucha tajemné a neznámé rozkoše, z modliteb arabských mnichů kouři ~ám dech opojení božstvem. Ale toto vzrušení jest pouze chvilkové, dráždivá episoda cestovní, do níž pozorovatel nevrhl pranic z hlubší své bytosti: Maupassant je příliš zdráv, příliš normální, aby se dovedl oddati horečce romantické. Zapředl se 139