MAUPASSANT NA CESTÁCH Věrný žák F1aubertův a mimovolný stoupenec rozumových doktrín francouzského klassicismu usiloval v Maupassantovi vždycky vymýtiti vlastní osobnost co nejrozhodněji z díla pokud možno necitelného a objektivního. Jeho inteligence jasná a střízlivá ve spolku s neústupnou a trpělivou kázní uměleckou spoutala všecku osobní účast, potlačila veškeru přítomnost citového živlu, umlčela hlasy sympatii i antipatií; spisovatel měl nadobro zmizeti za knihou. Touto přísnou metodou román i novela stávaly se bezprostředním obrazem života vzněcujícím ilusi stupňované skutečnosti; ale malíř, jenž zprostředkoval tuto ilusi, a jehož tvůrčí schopnost jevy zmocňovala a násobila, neměl projeviti ničím své přítomností. Mau~ passant si přál se vším rozhodným důrazem své hrdé povahy, aby čtenář jeho knih ne~ohl si vůbec učiniti představy o lidské bytosti jejich tvůrce, aby z nich nevyčetl ničeho o jeho osudu, karakteru, zvycích, aby v něm ctil toliko jeho slovesné. mistrovství a nikoliv též jeho trpící lidství. Tak pyšnou a tvrdou formulaci dal naturalistický klasik asketickému slovu Pascalovu o ~avržitelném Já, hodném vždy nenávisti. A přece Maupassant nedovedl přese všecko úporné úsilí zahladiti naprosto v básnickém díle sebe sama, stejně jako nemohl Flaubert potlačiti svého já ani ve výtvorech nejobjektivnějších, a jako mramorová impassibilita Leconta de Lisle byla pouhým přeludem:čímdokonalejší výtvor, tím méně snadno nedohlednouU na jeho dně tvůrce. třebaže stvořitel sám zahalil se úmyslně do neúčastného klidu sedmého dne. I • kdybychom neměli důvěrných dokumentů o Maupassantovi, vzpomínek jeho přátel, dopisů a zápisků, bohatě informující knihy Maynialovy, dovedli bychom asi přikresliti si k jeho neosobním dílům velice živý a intensivní postoj básníkův, jímž takměř typicky se promítá lidský vztah Maupassantův k životu. Hle, trojí podobizna velkého kmotřence Flaubertova: Maupassant jarý, společenský a překypující ve veselé družině normandských lovců v rodném kraji za podzimní večeře sv. Huberta, s vlhkou 137