jeho návratu, ovšem ne již stará hranatá, ježatá a sešlá Aase, nýbrž očištěné a zduchovělé mateřství samo, které jako přirozený doplněk uceluje věrné a spasné milenectví Solveižino. S nebeským otcem, jenž přece nedal Peerovi úplně zablouditi na troldských cestách, bdí nad P~erem matka Solveiga tak dlouho, dokud otec pro věrnost její nesejme viny se syna marnotratného. Sama pro sebe si od Peera ničeho nežádá: dávno zapomněla, že zůstal jí dlužen milenecké objeti. Sama mu nic nevyčítá: věděla!, že jen aby dávala a odpouštěla. Sama na nic nečeká: shledání s vytouženým jest jí vstupem do nebeského království. Podoben těm, kdož umírajíce, schnoucími a chladnoucími rty zajíkavě slabikují· ne milenčino, ne ženiM, ale matčino jméno, chápe Peer Gynt: jako z lůna mateřského vyšel čistý, tak se tímto náručím druhé matky čist zase vrací k otci. Lehounce jako po mechu, nevinně jako v dětských dobách, sladce jako ve snách půjde svému otci vstříc. Solveižina ukolébavka, silnější mořského příboje II stříbrnější všech zvonů, ·ho doprovází. Jako doktor Marianus ve "Faustu" vzývá u mystickém vytržení na závěr pannu, matku, královnu, prose ji za milost, tak někdejší ""císař jáství" Peer umíraje modlí se: "má matko, má choti, bez hříchů, vin, tg ženo 1" A naše srdce ve sboru mu odpovídají: ,~Ave, Mater Gloriosa/" 136