milence a pro přítomného Boha ve své lední chyši za plné záře sever •. ského léta í za sto, za pět set roků zůstane stejně krásným ono dvoje čtyřverší, z něhož posvátně září a cudně hřeje všecko, co Bůh ze své nesmrtelnosti vložil do ženského srdce. A když pak po letech shrbéný, plesniv, ožebračelý Peer vrací se domů, zazni k němu jako pozdrav pravé otčiny opět Solveižina píseň, píseň čekání, píseň věrnosti, píseň důvěry: hle, žena, která se proměnila v pouhé stříbro melodie. ' Není to po prvé, co má Peer Gynt na sobě pocítiti silnou a zázračnou moc Solveižina vykupitelství: sotva ji poznal, již talismanem svého kostelníhozpěvnfku vyprostila ho z obludné moci slíznatého, mlhavého, beztvárného strašidla, onoho temného Křívého, který se staříkem dovreským hlavně určil jeho pochybenou budoucí dráhu. A již tehdy platilo o něm veliké slovo: "Byl příliš §ilný. Měl ženy po boku." Než, nové a vítězné kouzlo; jímž postava Solveižina podmaňuje. tkví ještě jinde: v oné podivně odvážné invenci, s kterou Ibsen, neroz1učně v Solveize spojil milenectví s mateřstvím. Bylo to ¨ nehledíc ani k prvkům dtiševědně osobním - nutno z důvodů dramatické stavby, nebo! nebylo možno, aby v druhé půli a v závěru tragédie nadobro zmizel motiv tak silný, jakým v prvních třech dějstvích jest Peerův vztah k matce. Na rozdíl od Fausta, jehož vzpomínka na otce pochybné pověsti zazní jenom ojediněle a který nezná vůbec matky, vyrůstá Peer Gynt ze své rodiny,jako její přirozený výkvět a plod a nese její vady hluboce vtištěhy ve své tyáři: marnotratník a lehkomyslník po otci jest' pohádkový fantasta a samolibý ,lhář po matce a lne k staré Aase s horkou příchylnosti, která zůstává nejčistším z pramenů, zurčících v jeho divoké mysli. Se starou m~tkou, nikoliv se Solveigou přichází se rozloučit před odchodem za moře a z Evropy a tu, ve výjevu, jemuž není v' dramatickém básnictví - ani u Shakespeara-:" mnoho r'ovných, ukolébá lhavý báchorkář starou zatrpklou pohádkářku svými zkazkami do věčného spánku: tu po prvé a naposled Peerovo dobrodružné a rozmarné lhaní vyrůstá ve skutečnou báseň, která na svých saních unáší duši lehounce do zásvětL A hle, po letech, čeká v Solveize s milenkou zároveň matka 135