Zato u lbsena jest troldovská fantasie jedním ze svorníků celé psychologie stavby dila. Teprve v audienčni sini skřetiho krále s kravským ohonem uvědomí si Peer Gynt plný smysl svého egotismu, který mu dotud zůstával v obalu selského furiantství poloskryt. Dovreský stařík přijme Peera teprve tehdy za plnoplatného trolda a zetě, až mu přislibí, že nebude se starati o nic,co leži mimo hranice dovreské; až si trvale vryje do svého erbu troldského heslo o soběstačnosti; až ohonem kravským, který nerozlučně náleží k dovreskému kroji, vyznači, jak se mu lidství zcela misi se zviřeetvím i víru si konečně smí Peer Gynt uchovati podle své vůle a libosti, jef tak polovičatý a kompromisní, že vira nezmění valně jeho životní dráhy. A přece Peer Gynt, ač se napije medoviny ze zlaté čiše-dovreského stařika, ač s ochotou oblékne troldský šat. nestane se troldem plně a cele i "i opravdovost i silu chce hřích". a té se Peeru Gyntovi právě nedostává. Proto se vytrhne z pařátů a paznehtů dovreské chásky, když má býti podroben operaci, která by mu navždy propůjčila troldský zorný úhel a navždy jej zaklela mezi horské běsy a podzemní skřety, a ubrániv se napolo mstivým násilnostem štípajících a kousajících oblůdek, hledá záchranu, kterou mu přinese hlahol velkonočních zvonů. Mini, že navždy ušel jejich moci a že proti nim obhájil lidskou samosvojskost. Mýlí se ovšem, jako vždy, kdykoliv si namlouval vlastní vítězství. Dávno zapomenul Peer Gynt, velkoobchodnik a kolonisátor, majetník napěchovaných korábů a pouště pán, na dóvreského staříka a na jeho troldský pronárod, když mu staříkovu pitvornou masku znenadání na dosah přistrčí Memnonova socha. Neuvědomuje si také, že se octl opětně mezi troldy, kteří sami sobě -dostačí, když v kahýrském blázinci provolán jest za .,císaře interpretů na bási já. II Jeho mužná pýcha nesla ho kompromisním životem a dala mu zapomenout minulosti. Ale té má ještě jednou, s mri;lžením v těle a s pocitem hanby v duši, pohlédnouti přímo do očí. - Zřídka k4y v světo~ém básnictvi byl soumrak romantiky namalován v barvách tak zsinalých, pod nebem tak popelavým, s beznadějí tak pustou jako v pátém dějství "Peera Gynta", kdy hrdina tragédie na pokraji svých dnů se setká se staříkem dovreským. Intonace výjevu, těsně vkloubeného mezi scény Peerova blouděni 132