Peerovým synkem, připomínaji svému zapomnětlivému svůddjeh() nevyhladitelnézávazky, jest dramatickým soudem nad Gyntovou bezohlednosti k důsledkům vlastních myšlenek, hnuti a činů; jen Ibsenův básnický učitel Heine vytvořil podobně mohutný symbol pro "skutky našich myšlenek", když v satirické báchorce o Německu visionářským pohledem přimrazíl svého líktora se sekyrou jasně vyleštěnou. Jiři Brandes odhadl kritickým svým důmyslem velmi brzy puklinu v osnově dramatu i vpovahokresbě Gyntově, která se rozvírá od počátku čtvrtého dějství; také Peerův egotism nabývá nové podoby. Norský selský výrostek s příznačnými rysy svého prostředí mění se v skandinavského dobrodruha-plavce a dobyvatele, jenž přímo zkarikuje pudy starých vikingů severských: Peer Gynt prvních tří aktů omezoval své bludy a vady na to, co vyssál z domácí půdy a co zdědil po otcích a dědech, Peer Gynt, císař Saharský a prorok muslimský, velkoobchodník s otroky ,modlami a škapulíři, jest světoobčan, který ověsil své skryté norské já různými světoobčanskými cáry, vybíraje si vždycky z mezinárodní civilisace to, co nejlépe hovělo jeho výdělkářskému a poživačnému egotismu. A nyní v cizích zeměpásech, kde těžil a užíval Peer Gynt muž, i nahoře na severu, kam se pro rozhřešení vrátil ztroskotavší Peer Gynt, stařec, projevuje se stále určitěji další rys, který kontrastem Gynta pojí s Brandem. Tento jest rozhorlený sok vší polovičatosti, všeho kompromisnietvi, veškerého pohrávání dobrem a zlem; Peer Gynt stane se na pouti světem toho všeho zosobněním. Jeho neúprosn'ý soudce s mrazivým dechem smrli, Knoflíkolíjce, vytýká mu v hodině zúčtování, že nebyl ani velkým hříšníkem, ba ani ne prostředním, že' si hříchem jenom pohrával, nemaje opravdovosti a sily,kt~ré také hřích žádá: proto má býti nikoliv zachráněn, nýbrž přelít a přetaven jako otřelý peníz. A tu se na sklonku svých dnu dozvídá Peer pravdy, jež jej ohromí a zdrtí: on, jenž mluvě y Maroku s jinými kořistníky z mezinárodní čeládky se chvastalparodií Písma, že raději by ztratil celý svět, než by pozbyl svého já, musí uslyšeti, že nebyl nikdy svým. Egotism není individualismem, tvrdí tu přísně největší básník osobnostní světovéhopfsemnietvír stačiti sobě neznamená ještě býti sám se .- 130