TŘI K AP I TOL Y OPE E R U GY N T O V I. 1. REK SEVERU Romantický básnik dumá v cizině na, břehu mořském a hledě toužebně do modrých kouřů a popelavých mlh dálky, pátrá v nich po domově, odkud nedávno prchl jeho nepokojný duch, hnán neodolatelnou touhou po změně apo záhadě neznáma. V jak svěžfch barvách mladého jitra a s jakými čarovnými obrysy málem pohádkovými vstává nyní před jeho prahnoucima očima vzdálená vlastI Bohatýrské postavy z pověstí a dějin zalidňují její požehnané nivy; kladné typy národních ctnosti přicházejí s věnci v rukách pomyslně k dojatému krajanu; v obranu, v oslavu, ano, vapoteosu domova mění se veškeré obrazy, v něž si na cizí půdě básníkova fantasie přebásnila motivy, nalezené a prožité kdysi v otčině. Z tohoto romantického rodu nebyl Henrik Ibsen nikterak. Když skončil navždy své básnické zájezdy do šeré oblasti hrdinských . bájí a královských zkazek skandinávského středověku, soustředil na sklonku svých třicátých let tvůrčí sílu na to, aby pod vlašským nebem tváři v tvář hudbě Neapolského zálívu, psychologicky pronikl a dramaticky vztyčil skladný typ norský. Tehdy nepodlehl ani na okamžik běžnému svodu idealísujíci dálky; oa naopak. Nikdy neselhávající silou kontrastu vid~l nyní v jasném jižním vzduchu tím určitěji tvrdou a drsnou hranatost národní povahy sev~rské, její urážlivě vyzývavý a při tom příkře pyšný nedostatek úměrnosti, její divokou směs pitvory a zloby, velikášství a nicoty, směšnosti a hrůzy. Všecko to se JÍlu po náboženských útocích na skandinavskou ~olovičatost a kompromisnictví v "Brandu" slilo v postavu tragicky groteskního Peera Gynta, jehož kmenovou osobitost viděl básník mnohem určitěji a bezpečněji, než by bylo možno v prostředí domácím. Kritická inspirace, která k němu vždy přistupovala při tvoření básnickém a léty zřejmě sílila, způsobila, že se Ibsen ke svému protihrdinskému hrdinovi stavěl od začátku jako soudce, studeně a neúprosně pronikavý u vyšetřování, ale málo shovívaVý při vynášení rozsudku - norský poutník na Ischii a v Sorrentu 127