Křesťanský čtenář odolá sotva kouzlu, které se line z tohoto prostého a významného výjevu. Lidovost evangelická shledává tu se zalíbením, že za svědky tajemství zvoleni dva prostičtí venko· vané, dotud zcela neznámí v obci vyvolených; eucharistické nadšení jest unášeno Ježíšovým obřadem lámání chleba j básnická nálada temení z pozdního soumraku, který důvěrnou svou peru! klade měkce nejprve na družnou pout v širém poli a pak na společnou večefi v skromném domku emauském - východní selanka s hlubokým pozadím náboženským prodšena jest svěží vůní mladistvého prvokřesťanství. Středověká církev, která v pondělí velí· konoční obracela pozornost věřících k příběhu v Emausích, ocenila velmi dobře jeho věroučný i básnický smysl: v obřadných hrách velikonočních, jež jsou patrně východiskem dramatu novověkého, přisouzen jest emauské episodě zajímavý podíl. V některých bohoslužebných skladbách velikonočních, hlavně francouzského původu, k výstupům svatých žen, nakupujících mastí a dovídajících se od anděla o z mrtvýchvstání, k dialogu Petrovu a Janovu, pospíchajících ke hrobu II ke scéně mezi Magdalénou a Ježíšem v podobě zahradníka, řadil se výjev učedníků v Emausích, jenž býval zcela stručný, třebaže důkazy Spasitelovy, vybírané z Mojžíše a z proroků, lákaly často skladatele k věroučné důkladnosti. Také v Čechách za doby Karlovy zapial duchovní básník episodu emauskou do velikonoční hry ,,0 třech Mariích", kterourozpředl do široka a využiv co nejvydatněji tradice, přímo napěchoval jednot1ivostmi z vypravování evangelického. Ale nebyl pouhým řemeslným veršotepcem, ani. suchopárným dogmatikem j za prostoduchého dialogu, v kterém se střídá latinský recitativ s· českým přednesem, pobízí u něho jeden z půtujících tovaryšů Ježíše slovy primitivisticky půvabnými: "Náš milý, zuostaň s námi, prosíme tebe - bychom pak mieli zaplatiti od tebe - nebo se k večerublfŽí - a svietlostk mračnosti se níží j - puojdem rače do onoho domu - a pojíme, co budeme míti k tomu"; jinak však se výjev v ničem neodchyluje od znění evangelia. Leč emauský motiv sám, tak působivý v osnově velkonočních vypravování o z mrtvých vstáníJežíšově, neosvědčil plodivé síly v literatuře j neobsahuje ani hojnějších prvků výpravných, ani dra 118