duchovosti a křesťanské tragiky, věda dobře, že také tvoření umělcovo jest cestou k Bohu a ke spasení. Kníže Lorenzo Nádherný sotva zasáhl do psychologie tvůrčích umělců pronikavěji než bratr Jeroným Pokorný, tichý a do sebe pohřížený kmotr skoro všeho, co ve florentském ma1fřství a sochařství na sklonku patnáctého věku bylo duchové a nadpozemské. Toto poznání otřese v klášleřesvatého Marka českým návštěvníkem nejmocněji. Také u nás zna~ená století pa tnácté dvojf proud: umělecky tvůrčí a kulturně inspirující gotiku karlovskou, jež hledajíc Boha se pohruzuje do krásy jeho stvoření a uctívá Tvůrce v přírodě i v půvabu lidského těla, a mravně i myšlenkově zanícené křesfanství husitské, které osvobozuje etickou osobú jednotlivcovu, uvolňuje ji politicky, ukazuje jí právo na protest a vzpouru - tedy i na sever od Alp směr Angelicův vedle směru Savonarolova. Ale jak zcela jiný jejich poměr I Čeští Savonarolové, Milíčové, Chelčičtí, Žižkové, jsou příkrými obrazoborci, vidí ve výtvarném umění leda pohanskou smyslnost a dětskou marnost, a způs,?bují, že jejich národ na dlouhou dobu pozbude schopnosti vyjádřiti s~ smyslovým dílem, založeným na studiu přírody a vyváženým z lásky k nf. Mám zatajit, že mne jako bolestná výčitka přepadla na prahu cely Angelicovya Savonarolovy vzpomínka na náš radikální dualismus, dělící a ttíštíci tam, kde šťastná Italie soustředila a shrnovala životní síly1 ~e jsem na chvíli zahořkl proti osudu, ne snad proto, že nám nedal ani Giottů ani Fra Angeliců, nýbrž že utvářel naše Savonaroly tak, aby se vždy a všudy znovu stávali překážkou vzniku a růstu bo~ hulibého umění serafického 7 105