Nebyla by to však Božena Němcová, kdyby ÍveVlaších hledala ~v~ hrdinky ve vznešeném stínu chrámů, paláců neb divadel. V chudičké chatě rybářské nad Adižínacházi Jakub Halina svou Mariettu, plavou, ale již poitalštěnou vnučku českého zahradníka, zapomenutý kvítek, vzešlý ze semene, které česká posádka zane<:hala ve Veroně. Pouliční prodavačku květin a fíků, stávající uprostřed lazaronů u dveří kostelních, dovedla básnířka na několika stručných a přece výmluvných stránkách obestříti kouzlem tak čistým a teplým, jakoby Marietta byla sestoupila s některého oltářního obrazu v San Giorgio in Braida j sympatie Boženy Něm<:ové sdílí se čtenáři, jenž ani se neodvažuje vysloviti pochybnosti o psychologické pravdivosti této silně idealisované postavy. Mravní čistota a zdrženlivost dívky z české krve znásobena jest při Mariettě živou a tvořivou mocí její vlašské zbožnostij dobročinná a milosrdná k lidem, jest především oddána Bohuj dovede muže milovat po sestersku ~ vychovávat ho stykem a hovorem. Jest v tom kus roztomilé a anachronistické naivnosti, že veronská květinářka z lidu vyléčí českého vojáka z rodového záští příběhem o rodě Monteků a Kapuletů, ale věříme jejímu mravnímu působení na Jakuba Halinu již proto, že v něm vlastně jenom oživuje jeho výchovu otcovskou. Tak se ve vlašské zemi přerodí divoký, mstivý a násilnický český hoch stykem s malou lidovou světici, jíž se slíbí státi hodným, snahou o stálé zdokonalování. Ve výjevu, který má ~ spíše půvab legendy než plnost reality povídkové, rozcházejí se milenci po bratrsku, aby si slíbili lásku a -'- nespatřili více: Po létech obrozený Jakub se vrací do Verony, nachází však již jenom hrob Mariettin zalévaný slzami a vzpomínkami její matky. ;,A navždy jsem odešel z krásné krajiny, bych doma sloužil Bohu a lidem", zakončuje Halina evangelicky prostými a působivými slovy příběh své lásky a obrody. Další životní pout tohoto člověka božího, jenž, nuzák, rozdává bohatším, odstrčený, zjednává spravedlnost jiným, posmívaný, jde po pravé cestě k Bohu, dokazuje, že se nesetkal s Mariettou nadarmo. Marietta B?ženy Němcové není plastickou postavou, v níž pří~é a syté pozorování nastřádalo přesvědčivou plnost života, neb v niž povahová tvořivost básnická povznesla skutečnost k výši typu; 101