cová úplně samostatně podle svých psychologickýéh zákonu, z nichž zákon o svobodě srdce, schopného sebeobětováním vykoupiti bližního, stojínejvýšej pak se již nadobro od svých model1i'odpoutává. Učeni odbornici doložili v detailech, ale zapomněli shrnouti jednotfcíformulí pozorování, že právě ty stránky v ,'Chudých lideéh" , kde poesie kypí nejsilnějším varem, vznikly bud smělou kombinací skutečnosti aimaginace ,nebo ještě častěji volnou hrou fantasie. Lyrickou improvisací, posunující bezstarostně dějiště i jinéna, jest puvabÍrý výlet ke zřícenině v Litoboři. Jenom v tichém snění toužebné důše básnířčiny se linulo houslové noční duetto z polotemného okna červenokostelecké fary, kterou osadila básnířka knězem nikoliv podle vzpomínek, nýbrž podle svého idealistického požadavku. Ne ve skutečnosti, nýbrž pouze v knize určen byl milostný osud Florinky Martoňovy harmonickým štěstím s Mánkem rychtářovým, jen aby naplněn byl zákon lásky, která přemáhá překážky stavu, J::ozpory rodinné, nesnáze peněžní ... milujte se a budete spaseni I Také románek Jakubuv a Mariettin vytvořila zcela volně, nedbajíc motivu, ze skutečností, obraznost Boženy Němcové, když si byla nahřála peruti k rozletu u nevyhasínajícího krbu její horóuci citovostí. Spolehajíc na vzpomínky a vypravování českých vojáku nalezení v rakouské tehdy Veroně, kolem jejíchž fortů, bran a bašt místy dosud vlaje císařská vojenská sláva potrhaným prapo" :rem černožlutým,přibásnila Božena Němcová svému hrdinovi 'Jakubovi vlašskou minulost. Sám se uprostřed ní kresli jako typickýčeský voják na cizí půdě, které nerozumí a která jím pohrdá; jako piják, furiant a rváč vstupuje do života a d~ Verony mladý podkrkonošský chasník, jenž má dorůsti k výši člověka božího. Starobylé a krásné město, které se mělo státi zpupnému Jakubovi Damaškem, zná hásnířka sama jenom z knih, a to dokonce pouze německých; zprávy ty dostačily jí však, aby nakreslila živý, byt ne zcela přesný obraz městský. Čtenářka romantických básníků nezapomněla v něm na hrobku Romea a Julie a na starý klášter františkánský jmilovnice umění posunula v popředí' ve:ronskýéb chrámů kostel sv. Zena, k jehož slavnému portálu postavila svou půvabnou Mariettuj temný obrys divadla římského kmitl se alespoň' na okamžik vypravováním. 100