ŠPANĚLSKO V-PRAZE Do melancholického šumění, jímž podzimní vítr doprovází tichý pád listí v drobném parku Hradčanského náměstí, zaléhala v posledním týdnu říjnovém r. 1922 každodenně v hodinách večerního soumraku mocná hudba chrámová. Slavné vlnění varhan, doprovázející sopránový zpěv ženský, proudilo z nevelkého prostranstvfkostelika sv. Benedikta a rozlévalo se po Hradčanech jako zátopa ekstase a tajemstvf. Mimojdoucí Pražan stanul v úžasu, neboť klášterní chrámek "u barnabitek", jak se svorným omylem sluje v lidových ústech, považován je v Praze za pevnou tvrz mlčení: málokdy se otvírá pobožným věřícím, a to jen za tichých bohoslužeb, jeptišky v přísné klausuře přilehlého konventutrvaji na svých modlitbách, nepromlouvajíce ani slova k okolnímu hříšnému světu, zázračná mumie blahoslavené Elekty v presbyteři šíří kolem sebe tvrdé ovzduší němé ztrnulosti. Ano, zde vysoko nad Prahou je místo, kde asketický duch může pokleknouti na studeném prahu mramorovém, dělícím věčnost od časnosti, na prahu, jehož jménem je mlčení. Jaká to podivná událost otevřela dveře kostelíka hradčanského; měnícdtlm mlčení v budovu duchovního plesu? K jakému svátku zvou tamější paní domu, bosé karmelitánky, zpěvem; varhanami, zvony? Vstoupíte-li do prostory kdysi gotické, dnes bědně . znešvařené přestavbami a výzdobou co nejbanálnější, uvftá vás jubilejní nálada. Girlandy z .chvoje sbílýmikvětyovíjejfhlavnioltář a na něm umělecky ubohý.HellichůvobrazzakladatelkY-řádubosých karmelitánek, svaté Teresy de Jesús. Starý kněz nabizfpřed oltářem k políbeni věřícím relikviář. staropražské barokní práce s kůstkou zanícené světice avilské; Lítanie na počest patrónkyŠpanělska nesou se slavně a toužně nečlenitou lodí chrámovou, nahývajíce nové síly z kuru Varhanového. Latinský nápis mézi pletenci chvojepoučujé o smyslu slavnosti: dne 15. říjná 1922 dovršila se tři sta Jet od svatořečení podivuhodné té Španělky. Vě:rný Malostr~ňan Jan Neruda vzpomněL si na ni kdysi s lehounkou ironií v duchaplné narážce milostné apost:rofy: "Ta byla krásna,světa 60