selská, bodrá dobrosrdečnost tu působila jako přirozený květ půdy. Zde teprve bylo patrno, že docela tkví v povaze středočeského sedláka, tlumeného hloubavce, uvážlivého praktika, spokojeného milovníka životní pohody, jak v nesčíslných formách a ~dstínech zvěčnil tento typ básník F. X. Svoboda, Drtinův krajan a spolužák ze sousedního Mníšecka. V mírně zvlněném, lesnatém a podbrd. ském trojúhelníku, který svírají Vltava, Berounka a Litava a jemuž vltavské srázy mezi Kamýkem a Štěchovicemi dělají resolutní kulil,u, jest všecko umírněné, pokojné a tiché bez démoničnosti hor a bez heroismu zápasu s živly; nachlebě, ne příliš režném, který se tu rodí, nelpí ani slzy, ani kletby; křesťanství, které zde davno uza· vřelo mír s potřebami země, nemělo sklonu ani k fanatismuaní k sektářství. Hněvšínský rodák a povltavský vlastenec František Drtina hyl sourodým filosofem tohoto středočeského kouta. * ŽÁK VOJTY NÁPRSTKA. Na rozhraní osmdesátých a devadesátých let soutěžily v Praze dva ústavy o náčelnictví ve výchově přírodovědeckého zájmu: starodávné Museum království Českého, které se z Příkopů již již stěhovalo do skvělé budovy na Václavském náměstí, a Náprstkovo museum, jež své nesoustavné a svrchovaně zajímavé poklady ukrývalo v nevhodných místnostech u Halánků na Betlémském plácku. Soutěž ta nebyla však nepřátelstvím, nýbrž zvolna se změnila v -dělbu práce. Zemské museum za vedení profesora Ant. Friče dbalo v duchu svých vlasteneckých zakladatelů hlavně o vlastivědu, pracujíc k přírodovědeckému výzkumu Čech, kdežto Vojta Náprstek veden svými zálibami a zásadami americkými, chtěl, aby poznávání mělo výsledky praktické, aby budilo pozornou lásku k přírodě a i zvědavost o faunu a floru cizí, obohacujíc život člověka, upoutaného .povoláním v městě. Vojta Náprstek předplácel pro svou knihovnu a čítárnu cizí přírodovědecké časopisy, podporoval sběratele přírodnin v exotických zemích, kupoval od nich kusy i pro Zemské museum. Shromažďoval kolem sebe i naukové pracovníky i nadšené laiky a vštěpoval jim názor, že přírodu netřeba jen zkoumat pod mikroskopem, ale i pozorovat 45