vychovávali četné své děti v praktickém křesťanství, jež, zachovávajíc tradiční formy katolické, bylo vzdáleno dogmatiky a fanatismu. Staří naši venkovští Homaisové čekají po tolika beletristických oslavách i parodiích na svého kulturního dějepisce, jenž středověky malebné a alchymisticky tajemné výzbroje našich maloměstských apatyk užije za pouhý rámec, aby tím ostřeji vynikl zajímavý t}'p. Pronikavost pohledu získaná při pracech lučebních uzpůsobovala pozorovací schopnost pro studium povah, nad nimiž se moudrý pan lékárník cítil povznesen; ale nestačilo mu, aby je sledoval, vykládal a zařazoval do herbáře svých dušezpytných zkušeností nýbrž snažil se poraditi, pomoci jim, jak neslo s sebou již jeho povolání; touha vyjadřovati se vybraně, ano i jaksi záhadně naučila jej výrazu hledaně elegantnímu, mluvě zálibně kroužené, kořeněné vtipem, ale daleko jemnějším a tlumenějším, než v jakém si libovali venkovští lékaři, kteří se bránili schválnou hrubostí dojmům svého povolání. Tyto dary domova a rodu přenesl Herites do literatury, kde se mladý lumírovec záhy přiWásil k praporu Nerudovu. Co znamená v sedmdesátých létech příklad drobné prósy nerudovské? Především příkaz studovati s pozornou pokorou nepatrné projevy každodenního života; hledati za figurkami z trhu a ulice věčný zákon lidského srdce j milovati malého člověka a vmýšleti se do jeho názorového a citového světla ..• v tomto smyslu neúnavný figurkář Herites zůstal vždy Nerudovým žákem. Na rozdíl od mistra zajímal se více o lidské typy než o individuální ivláštnostij od humoru, který se usmívá skrze slzy, postoupil občas až na pomezí tragiky, kdy ve zkouškách života a smrti promluví Bůh v člověkuj jako jinýmaloměstský mistr drobnomalby ve světovém pisemnictví, Nizoněmec Raabe, řídil se vždycky podle pravidla: "Pohlížej ke hvězdám, ale nezapomeň na zemi!" Jeho feuil1etony - a v tom se podstatně liší jak od Nerudy. tak od hlavního causeura lumirovské školy Jana Liera - houstnou skoro vždy v genrovou kresbu povahopisnou a velmi často v malou povídku skrovného dějového jádra j není to dojista náhodou, že již třetí kniha Heritesovy prósy opouští feuilletonistiku. aby ji zaměnila za povídkové umění v užším smyslu a že později se svazky rozmarných i vážných besídek u Heritesa 32