symbolisační a mytotvorné.Jestaž podivuhodno, s jakou měrou vlípu, rozmaru a humoru dovede mluviti o těžkých otázkách a jak zajímavě umí oživovalí svou látku j řekli bychom, že se jen bavíme, kdyby se nám co chvili nedostalo poučení o skutečně vědeckých problémech. V poslední a nejpopulárnější publikaci Sobotkově "Kratochvilné historie měst a míst v zemích koruny Svatováclavské" projevuje se už jensběratefa humorista, jenž obecné výklady si nechal v mošně, ale i zde proniká zdravé a správné pojetí, že každý projev lidského života je znakem národní duše, neúnavně tvořivé, věčně mladé, stále se obrozující. Najdou se v knihách Sobotkových stránky, dokazující jeho vzdělání v novodobé etnologii, v evolučních naukách, v zásadách i důminkách srovnávací psychologie národů,ale celek zůstává posvěcen oním vzletným a vroucím romantismem našého obrození, který pevně věřil y lid jakožto tvůrčí princip národní kultury a jenž hledal zrození lidové duše v teplém klíně přírody. Buď jak buď, Primus Sobotka v podstatě byl a vždy zůstal dědicem obrozenských ideálů, jimž v duchu a pravdě sloužil. se skromnou obětavostí, a proto II pietou, povinnou hrobům buditelů, položme k jeho popelu kytičku mateřídoušky. 27