melodii hodnou věčného napodobeníl Neopustila jsi nás Hdí,ani našich nevinných bratří květů, neboť zázračně stoupáš do očí v p()~ době slzí ve vteřiná~h nejvyššího dojetí a štěstí a do kalíšků jako rosa před divem slunečního východu a ranních červánků. Básník ví, že vědomí této obecné jednoty jest Bohem a koří se mu v modlitbách, které se bezděky člení rytmicky a souzvuk citů dovršují souzvukem hlásek, a protože přicházejí samy, nevolány a přece vítány, není jméno básníka světskou lichotkou ani ctižádostivým lícoměrnictvím. Někdy se mu zdá, že by měl jako jeho praotcové z rodu faunů a dryád uctívati Boha a jednotu pouze v přírodě a skrze ni, tančit kolem zurčivého pramene v lesích, vztahovat ruce k slunci, utíkat o závod s větrem, a opravdu jeho bohoslužba obrazová a básnická není často ničím jiným. A přece Bůh není jenom zákon a vývoj hmoty věčně živoucí a věčně· omlazované. Když večer v tichu, jež soustředuje, skloněn nad knihou a myšlenkou, hovoří s dějinami a s národy, prožívá tutéž jednotu v oblasti ducha: filosofové a zakladatelé náboženství bratří se s ním přes století, báje a legendy nabízejí mu obrazy i podobenství pro zážitky jeho citu a rozumu, v starých dějích a zkazkách setkává se s obdobami svého člověčenství --'- jaká to jednota lidského ducha, který vzestupuje a vyvíjeje se, nepřestává býti týmž a ve stejném rytmu proudí dějinami i zkušenostmi každého z násl A toto poznání, stejně silné jako slastné, rozsvěcuje velké, podivné oči pravnuka faunů a rusalek září skoro tajemnoú, jejíž odlesk ještě dnes se najde na některých slokách básníkových, kde silou víry a lásky jest zhašen rozdíl mezi životem a smrtí, rozdíl stupně, nikoli však podstaty. Nestačila by však básníkovi slast pouhého uvědomování a prožívání prajednoty světa a ducha, kdyby ji zároveň neztělesňoval aktem tvůrčím a v tom se nepřipodoboval samému Bohu. Nejpyšnějším zázrakem jeho básnického léta jest přece, že pojal celé své umění jako organisovanou jednotu, kde se článek pojí přirozeně k článku, kde i po létech se nápověd jedné básně rozvijí v symfonii pozdějšího hymnu, kde se motivy vracejí a dějinné vise řadí v celek složitý a rozmanitý, jehož vnitřní souvislost .stáváse stále zřejmější. Budiž Bohu dík za dar a štěstí jedné každé písně, která 16