že se také »Lumír« zpravidla pod nárazem chvíle politicky závažné zmužile a po česku ozval výkřikem, výzvou, písní, která jest činem, »Lumír« starší slovem Sládkovým, »LumÍr« mladší veršl Dykovými. Ale od samého počátku až do dnlsvětové války chtěl a dovedl celou svou podstatou znamenati zcela uvědomělý protest proti onomu českému zotročení mysli a síly, před nímž mladý Sládek prchal za oceán, zralý Zeyer do požehnaných zemí kultur ničím nepodvazovaných, zestárlý a jinošskému entusiasmu věrný Svatopluk Čech do vidin osvobozeného lidství. Takovým protestem měla býti povýšená lhostejnost ke všemu německému, co nás zotročovalo po staletí; tento smysl mělo i volné umělectví, kterým se sebevědomý Čech měl vyrovnati synům národú sVQbodných; kus toho se skrývalo také v pohrdání veškerou tupou a spokojenou lhostejností domácí, tak povolnou ke každé zevní i vnitřní nesvobodě. V tomto statečném spojení muž n o s t i a umě I e c tví našel též nový »Lllmír« jmenovitě za vedení Dykova svou cestu k českým srdcím za světové vojny, kdy stál pevně na svém českém dějinném místě. Spojení toho nechce zradit ani kdykoliv příště, až bude snad méně vábným, ale zato tim odpovědnějším úkolem setrvati, zatím co ostatní se budou vyčerpávati intelektuálními pokusy, které by dokazovaly oprávněnost sběhnu-