Zeyer a vedle Vrchlického Líer vtisknou listu iSVOU pečeť a kdy se zásadně v polemickém napětí rozliší od protilehlé školy t. zv. národní, dojdou až do zámezí, zdůrazňujíce tyto znaky: ne již umění ve službách života, nýbrž jako rovnoprávný činitel vedle života a nad ním; básnictví nevytvářející v poótivních typech vzory pro mravní vývoj Čech-člověka, nýbrž budující ve hře obraz nosii svět svéprávný, od skutečnosti různý, místo dosavadní slovanské a německé orientace myšlenková a uměleckií zRvislost na románském západě, zvláště 11U .I:i'rancii. I jest »Lumír« nejdůslednějším a-před »Moderní revuí«-nejjednostran. nějším ztělesněním uměleckého individualismu čtlského, jenž má odvahu býti soběstatečným; jest i3mělS'm a často bezohledným pokusem připnouti ('eehy přímo k západní Evropě bez nčmeckého pro::,;trednictví a bez ohledu na snahy domácích slavjanofilů; přenáší, dosti opožděně, do Čech estetickou zásadu umění pro umění, jak ji formulovala zralá a přezralá romantika na západě. Bezohlednost až hrdinská, s kterou za svého rozkvětu Lumírovci hájili tato stanoviska, byla zkrocena stářím, náchylným ke kompromisům, ochočena iinavou, která se leká dúsledků, oslabena poměry, uprostřed nichž se občanskému průměru vždy dostává zastání proti umělec}.;éulU výbojci. Když churavý Sládek křehl " zllllllím slunci, unavený Zeyer vztahoval ruku po spasném dřevě kříže,