pl'opasťi, j'ež se rozevřela uprostřed clviťisac-e soudobé. Jsou naše neschopnost pro fanatismus, naše klasisticky zbarvené a umělecky uvědomělé spoléhání na vkus, nál;; důraz kladený na tradiční stránku vývoje, skutečně pouh)Tmi znaky konscl'vativnosti, jak se zdá těm, kdož nás nedočkavě dychtí vystřídati1 Mnohý z nás cítí jel;;tě, jak se kdesi hluboko na dně jeho bytosti neodbytně rodí pravdivé a opravdové odpovědi na naléhavé otázky dneška, a že se všecka mravní síla v něm soustředí k tomu, aby jim dal pevný a silný tvar. Vyslovíme ještě ty odpovědi 1 Skeptikové mezi námi i naši protinožci v mládeži soudí, že se nad námi již připozdilo. Tolik však víme: co bude vvsloveno, bude jenom V)TllZem myšlenkové i tvá-mé schopnosti a odpovědnosti jedno~ tlivce, mluvícího za sebe sama v hrdosti i smutku osamocení. Náš krajní individualismus, který nám mladá generace s lehkým posměchem vytýkává, byl vždy naší výsadou, avšak i slabostí ..ale patrně se ho již nevzdáme. Prošed rukama čtyř generací, řízen postupně celým zástupem redaktorů povahově i literárně různých, vyplňován pracemi spisovatelů, kteří měli sice často dobrou vůli, ale zl'ídka plnou možnost podříditi se celku, »LumÍr« měnil během púl století svou podobu, avšak zachovával celkový ráz; ten zůstával v podstatě stejný, jaký mu vtiskl Jan Neruda př'i založenÍ. 'l'ehdy r. 1873,