ostře, co v lumírovskěm kultu i kultuře umělecké osobnosti nehoví potřebám a tužbám současnosti. Neblíží se však již již chvíle zralá k tomu, ahychom vyňali prvky plodné pro budoucnost i z díla a usilování starých lumírovců ~ O lumírovcích mladších, kteří před čtvrtstoletím převzali ze Sládkových ochablých rukou Í'Ízení listu, aby v něm smířili ducha lumírovského s výtěžky nového hnutí básnického i kritického, se skoro nemluví, a my sami, kdož jsme v době Václava Hladíka a Viléma Mrštíka vstoupili do »Lumíra«, vidíme ještě příliš jasně omyly této generace přechodní, uváznuvší kdesi na křižovatce západního naturalismu a české tradice vypravovatelské. Ve vzpomínce doposud čerstvé bolí nás nehorázně hlučný přízvuk myšlenek nedomyšlených, falešné junácké gesto kulturních horlivců, jimž samým se nedostávalo pravé kultury, nedočkavost požadavků a závěrů, nepřipouštějící práce metodické - vždyť na ničem jsme se neučili více než na vadách těchto svých přímých předchůdcú. A přece se i jim dostane jednou spravedlnosti dějinné: nepromysleli-li, tedy alespoll vytušili nutnost tradiční jednoty; pochopili správně, že kulturní dorozumění se západoevropskými přáteli se musí z knihy přenésti do veřejného života; nahradili případně zápas pokolení součinností generací. Nevytýkejme jim s přísností neústupno~l, že nedomyslili svého po-