zhuštěnou tragedii, v nejpožehnanějších chvílích inspirace i s obzorem visionářským. Pravda, Wolkerova koncepce lidského utrpení Lyla dobrovolně zúžena ve smyslu socialistického programu na bolest a bídu dělníka a proletářt', z níž se činí výhradně vinným dnešní hospodářský řád. Celé vaše pokolení přezírá krátkozrace II v meliorismu příliš zjednodušujícím žaly a strázně, které nejsou vázány jenom výrobními a hmotnými podmínkami a kterých by neodstranil přesun majetkový a mocenský, i kdyby nadal proletáře půdy a práce plnými právy a ještě vyšší politickou mocí. Až dozrajete, poznáte, že jsou ještě jiné křivdy a žaly, lásky nevyužité, srdce navždy odsouzeného k samotě, idealismu, jenž púsobí bezděky zlo; ach, kdo by vypočítal to vše, od čeho není a nikdy nebude léku sociálníh01 Že by to byl právě Jiří Wolker před vámi všemi pochopil, dokazují nejlepší čísla »Těžké hodiny«: to nejsou jenom tragedie ztvrdlých rukou, ale také poraněných srdcí, nikoliv prázdných dlaní, nýbrž neukojené touhy po vyšším štěstí, ne msty, ale holesti vykupitelské. Též pro Jiřího Wolkera - v »liostu do domu« především básníka Betléma -- zemřel Ježíš na Golgotě, aby posvětil bolest, utrpení, oběť; zní-li z první knihy žehnání: »Nechte maličkých přijíti ke mně!«, slyš:· me z druhé blahoslavenství těch, kdož trpí protivenství pro spravedlnost. 275