rÍlži náhrobních prší najednou do našicÍl nerWlitých ještě pohárů, smrtihlavové sedají na světlé šaty našich žen. Ano, rozumíme té připomínce konce a mlčení za blaženého dne, a slova starodávné církevní písně derou se nám latinářům přese rty: media in vita in morte sumus. Vzpomněl jsem si na ten podivný dojem, jenž má bolestně opojné kouzlo některých Prostých motivů N erudových, když jako hrom z čista jasna udeřila zpráva o náhlé smrti nejsilnějšího z naší čtveřice, bratislavského profesora Jana Heidleru, a myslím, že nejeden z přátel prožil při hrozné té zvěsti cosi podobného. Zdravý a silný, veselý a pracovitý, pln rozmaru a energie, radosti ze života a chuti k dílu, podobal se mladý učenec, který ještě nepřekročil čtyřicítku, sám letnímu slunnému dni, jenž dávno zapomněl, že se narodil z chladného, mlhavého jitra. Vše bylo na něm jasné a určité, mužně pevné a energicky soustředěné, že až překvapovala u muže psacího stolku a katedry ta dokonalá jednota přesné a kritické rozumovosti s praktickým smyslem životním, jenž za vytčeným cílem jde. nejkratší cestou, užívaje všech svých sil, ale nikdy jich nepřepínaje v křeči a v grimase. Někdy se mně J aD Heidler zdál ztělesněním klasického typu, vůči němuž se okolí jevilo nervosně romantickým, a jindy mně připadal jako střízlivý a jasný Francouz uprostřed mlžných a patetických Seveřanú,