napřed prostě svou existencí zbytečným: zákon na ochranu republiky. Druhý pak popírali celou svou činností: zákon o osmihodinné době pracovní. Nedbali ekonomisace sil a často odložili v holestném sebezapření ústřední dílo svého života, jen aby konali budovatelskou práci pro republiku Bylo-li třeba, brali na sebe mnohonásobný úkol; ani si nevšímajíce, že stát váhá odměniti je také mnohonásobně. Staré heslo na štítě rytířského krále, které po staletí by-lo vykládáno potupně jako vyzva k servilismu před cizím pánem, nabylo v jejich znaku nového lesku a smyslu jako povel k službě pro vlastní národ, pro jeho kul· turu a pro jeho stát. J sou to hrdinové, kteří s heslem tím na štítě klesají, vyčerpavše své síly, přecenivše svou neúmornost, zapomenuvše na opatrné příkazy sebezáchovy. A když jim řad hojovníků dává, podle básníkových slov, němě sbohem v pouhém ruky stisknutí, ohlíží se zároveřl po zející mezeře, které nehude lze rychle vyplnit. Brno, po převratu teprve dobyté pro českou věc, stalo se velmi brzy dobrou pevností na československé kulturní magistrále, a jen krátkozrakému pohledu mohlo ujíti, kdo zde po léta v úseku vědecké a vysokoškolské práce velel jako autorita uznávaná jenom pro svou mravní a int~· lektuální váhu. Jest tak bolestno říci, že profe· SOl' Edward Babák hyl, a že jeho rytířská služba ideálu náleží minulosti, a přece jest pravda, 255