ekými, spíše však ještě mocným estetickým živlem v povaze. Profesor Goll vypravuje sám, jak detailní práce Hofmanova o koncilu basilejském provedená výborně s odbornou akribií ukázala, že mladý badatel jest s takové práce, ale přece ne pro ně. Znalec literatur a filosofie, prudce prožívající krise současné Evropy, byl předurčen pro studium novodobých dějin a jmenovitě těch, kde silná osobnost vyjádřila činem neho slovem někter)T z hlavních proudů myšlenky politické, náboženské či mravní. První takové velké téma vyhledal pro Hofmana nikoliv Jar. Goll, nýbrž T. G. Masaryk, jenž po prvotním chladu na začátku studií vstupoval více a více do okruhu jeho pozornosti. Tato monografie o Adamu Mickiewiczovi se sVýIhi dvěma dodatky zť1stala nejrozsáhlejší prací Hofmanovou a přes ráz namnoze referující, kde se k ovládnutí příslušné hojné literatury pojí dar důmyslné komhinace a jemně odstíňující karakteristiky, vypráví přece leccos velmi podstatného o svém původci: Hofman dovede již v representační osobnosti vyposlouchati duši jejího národa, ale při tom směřuje rozhodně k historii individualistické, kde velcí mužové tvoří dějiny, dávajíce teprve formu hromadným tužbám a snahám dotud rozptýleným a kolísavým. Mickiewicz byl ostatně historický rek podle srdce Hofmanova, jež se nikdy netajilo vřelými sympatil'mi pro Poláky: 247