svítí divoká žáďost nezrozeného«, t. j. ·ze světelného a barevného varu skutečnosti míní sám vytvářeti neznámé posud útvary, scenerie, kraje. Zprvu jsou to konstrukce jen nesmělé, nemnoho odlišné od skutečnosti, krajiny předků v »Mythu duše«, »květny stínů« s přemoženými popoledními parny a s blízkostí zrání ve »Svítání na zápa· dě« a zvláště melancholická a posvátná dějiště duchovních žní, která se stávají nyní pro Březinu tak příznačnými a drahými. Báseň, v níž básník po prvé v stříbrně svítivém toku lehce nanesených barev namaloval tuto novou krajinu duše, nadobro odlišnou od krajin zraku a úplně přepodstatňující reální prvky ve vyšší, symbolickou skutečnost, zasluhuje analysy zvláštní. Myslím nevýslovně cudnou a vroucí apostrofu erotickou »Až sedneš za múj st úl ... « Vlastní lyricko-dramatický děj, položený do dvou závěrečných slok básně, odehrává se, jako za melancholického mládí samotářova bylo pravidlem, v uzavřené místnosti, v jakémsi novém večeřadle emauzském, kam k básníkovi přisedá milenka zcela zduchovělá, spíše myšlenka a symbol věčnosti, než žena této země, aby s ním slavila hody kosmické, podobné těm, o nichž ekstaticky zpívá hymnický závěr spřízněné skladby »Tys ll(~šla\<. Duchovně milostná scéna však má prolog krajinný kouzla ve své prostotě až posvátného: symbolická metafora o »době ŽlÚ« rozkvetlá na celý