božské s věcmi lidskými a dovolávati se Ježíše tam, kde nejde sice o Caesart'lv meč a o jeho žezlo vladařské, ale o humanismus čistě civilní, nená· bo7.-enský, jehož koncepce jest spíše antická než křesťanská. Rozluka: Ježíš, ne Caesar, kteron RC MaiSaryk~va »Světová rcvoluce« efektně končí, nezdá se mně plně domyšlenou. S ušlechtilou naléhavostí druhého otce národa a dovolávaje se slov otce národa prvého, volá T. G. Masaryk v závěru svého díla republiku i národ k dílu »demokracie, jež jest politickou formou humanity«. Ukazuje,že i nadále zůstává naše místo po boků Spojenců, již nám dopomohli k státní samostatnosti, ale nechce abychom prostě, bez rázovitosti a svojskosti zmizeli v obecné kultuře Západu, i když se nesdílí pýchu nacjonalistického mesianismu; k starému heslu romantických slavjanofilů: »Ex oriente lux«, připojuje svou formulaci »Ano, ale také ex occidente!« Ale nejplněji a nejvýznamněji znějí zlatá slova hutného odstavce 118 (str. 519), kde ukazuje T. O. Masaryk národu ke správné cestě: »Každý nát'oa bude vyvíjeti svůj národní ráz a své národní vlastnosti pod vlivem všech živoucich sílících prvk1''t a směnl kulturních« - tento důraz na kmenovou osobitost pHmo blaží v díle, kde podle celého založení byly hlavně vyšetřovány naše vztahy k evropanství, k 'světové demokracii, k llUmanismu obecnému a kde naopak tak skrovně