luce než od Herdera; politická tendence přináší zároveň sytější zharvdní politické proti někdejšímu pojetí nábožensko-filosofickému.lnyní chceT. G. Masaryk, aby naše humanita byla náboženská. a tvrdí, že takovou se u našich čelných obroditelů jevila uvědoměle; jména Husa, Chelčického a Komenského zaznívají nadále, a v našem písemnictví i nejnovějším shledává Masaryk bystrými postřehy náboženské tóny. Ale jedním slovem se zde označují dva rozdílné pojmy: transcendentní náboženství našich reformátorů se podstatně liší od racionalistického humanitismu Masarykova, jenž na místo boží staví člověka a jest spíše etickým prohlouhením demokratismu, než projevem života skutečně náboženského. vývojová logika Masarykovy koncepce by neutrpěla ani v nejmenším, kdyby humanitně demokratický cil našeho národního usilování o ohrození i po osvobození zbavila atributů náboženských a kdyby prostě reformaci českou označila jako průpravu novodobé revoluce protitheokratické - vroucímu ctiteli Havlíčkovu by dobře slušela taková jasná, přímá, střízlivá určitost havlíčkovská. K čemu se na oko stavěti veleknězem náboženství, k němuž mne poutají leda uctivé vzpomínky historipké, když jsem celou bytostí politik moderního věku, který váží mravní důvody pro své jednání z novodobého filosofického myšlení a nikoliv ze spojení s Bohem 7 Není radno mísiti věci