duše .- tot rysy, jež jsou vŠem spíše než nahodilým projevem prchavého nadšení. Vše, co vzbuzuje nejhlubší podiv v mysli Masarykově, označuje proto jako demokratické; i Němcům, Gotthe1fovi, Kellerovi a hlavně Beethovenovi (pro Devátou symfonii »ve jménu lidskosti a demokracie«) může býti pro jejich demokratickost odpuštěno. Avšak možno naslouchati v dojetí velkonočním zvonům, aniž věříme jejich náboženské zvěsti. 'rak se mně děje s Masarykovým náboženstvím demokracie. Ani jedinou ze státních forem, i když její důsledné provedení značí zároveň novou úpravu všeho veřejného života, nedovedu považovati za ospravedlnění obětí, které na životech i na mravních statcích přineslo lidstvo za světové války. Želel bych hluboce všech mladých, nadaných, čestných a nadějných lidí, již vylili na evropských bojištích krev, kdyby byli padli skutečně jenom za vítézství myšlenky demokratické; nemřeli však nadarmo, pokud vykoupili svou krví státní samostatnost a plné sebeurčení svého národa. Sotva lze pokládati moderní demokracii, k níž položila základ měšťanská velká revoluce francouzská, za trvalou formu, vyvrcholující politický vývoj lidstva, jak se děje ve výkladech Masarykových; padly demokracie antické, nahrazeny jinými, namnoze protilehlými útvary státními ~ pomine i tato. Nevíme ani, zda krise, již právě