tězila tedy zbraněmi Dohody moderní demokracie, připravovaná reformací, filosofií a francouzsImu revolucí. rl'ento konečný triumf demokracie znamenal zároveň osvobození menších národů, oslabení, částečně i odstranění principu monarchického, posílení formy republikánské a konečně i další prohru církve a vůbec aristokratismu. Velké koncepce filosofů dějin, ať slují Augustinus nebo Bossuet, Vico nebo Montesquieu, Herder či Hegel, vznikají zřídka z pouhého předmětného pozorování a z čisté abstrakce faktů bez přimíšení zbožuých přání a osobní víry; není tomu jinak ani u '1..'. G. Masaryka. Viděli jsme již, kte· rak myšlence demokracie vyhradil nejvyšší místo ve své soustavě ideové, -kde jinak trůnívají pomysly náboženské; neníť mu jenom principem politickým, u)'brž zároveň požadavkem svrchované mravnosti a jiným, konkretnějším výrazem pro ideu humanity. Mluví o ní se zanícením, které dovede strhnouti i toho, kdo nesouhlasí a zvláště tam, kde oslavuje její nejčistší formu, demokracii americkou, stává se jeho výmluvnost úchvatnou. Pobožnost u hrobu Lincolna, heslo jeho (»z lidu, lidem pro lid«), opakované jako povrchní formule, úcta prokazovaná 'Wilsonovi ja· kožto hohatýru moderní demokracie americké, nadšen)T poukaz k náboženským kořenům amerického demokratismu, pokus vyvoditi i moderní realismus slovesný z demokratického ustrojeni