tického pojetí dějin; historie se zde stává příkladem a vzorem pro další postup života osobního i národního. Ale tu se ocitáme už u Masarykovy filosofie dějin českých, dějin světových a od slovesné stránky jeho mohutného díla postupujeme k jeho náplni ideové. Všem, kdož by rádi odlišili a odloučili Masaryka presidenta a státníka od Masaryka profesora a myslitele, jest »Světová revoluce« odpovědí krajně odmítavou. Spisovatel zapředl do své koncepce světového přerodu a do výkladu vlastního politického podnikání tolik vůdčích motivů svého vývoje a svého ideového života, že se dílo přimo nutně připíná k jeho starším projevům slo· vesným. Překvapí přímo, že se při rozboru ducha Francie a Anglie ve válce a před ní Masaryk dotýká základního filosofického rozporu, který jej zne· pokojoval na samém prahu myslitelské dráhy, poměru mezi Humem a Comtem, řešil si jej nejen noeticky, ale hlavně eticky; činí odsud zajímavé závěry o rozdílu anglického protestanství a francouzského katolicismu. Mnohem pronikavěji však zasahá do myšlenkové osnovy »Světové revoluce« problém sebevražednosti, náležící psychoanalyticky nesporně k onomu mocnému Humu mladistvých zážitků, které trvale určují směr myšlení; Masarykův zájem o tuto otázku, jež se v jeho pojetí řadí k symptomatice mravní 206