Uhersko, které d~vno osnovalo a spoluzaviníÍo světovou krvavou lázeň, nemělo pranic společného s pruským individualismem. Ten, jsa dítětem severoněmeckého protestanství, byl dokoncevpra\'ém opaku k duchu katolické monarchie podunajské a její dynastie, kde nikoliv fanatismus, n)'brž konservativní pohodli, nikoliv chladná spekulace vynalézavého industrialismu, nýbrž vlahá atmosféra životní aristokratické pohody byly domovem. A přece tato habsburská monarchie, jejíchž etnicko·kulturních podmínek T. G. Masaryk (na rozdíl od ostatních válčících skupin) podrobněji neanalysuje, nese stejnou vinu na světové válce. Míním, že tu rozhodovaly ony motivy, jež se ve »Světové revoluci« namnoze ztrácejí za pohnutkami dějinně filosofickými: motivy politicko-národní. Ale o nich níže. Soudil-li by někdo, že dílo utkané z tak různorodých součásti a stále střídající historicko-politický referát seřazený podle osobních osudů a obecné exkursy filosofické, trpí snad nedostatkem komposice a běžnými vadami rozsáhlé práce improvisované s pomocí zápisů, křivdil by hrubě »Světové revoluci«. T. G. Masaryk, jenž dříve nebýval právě mistrem skladebné osnovy knižní a jehož obě největší díla »Otázka. sociální« i »Rusko a Evropa« trpí skrovnou přehlednosti a přetížením v detailu, vytvořil zde svou knihu nejlépe stavěnou. Šěsti kapitolám, vyprá-