musili bychom kÍásti za vinu Hobbesovi všecky tvrdosti britského imperialismu, Benthamovi veškerou mravní vyprahlost anglosaského prospochářství, Jamesovi celou americkou soustavu výdělkářské účelnosti. :F'ilosof, stejně jako básník podle hlubokého symbolu Heineova, vídává plížiti se za sebou liktorsky vyzbrojenou postavu, ztělesňující činy jeho myšlenek; vyvolává zhusta duchy, jichž pak zaklíti nedovede; na kovadlině ducha kuje zbraně pro krvavé bitvy útočníků fl. kořistníků - neníť ideje tak abstraktní, aby jí nemohlo býti zneužito pro záměry příliš praktické. Ale proč snímati vinu s původců reálních a nakládati ji všecku původcům intelektuálním ~ Tyto rozpravy skládají ve »Světové revoluci« onu napínavou partii, kde T. G. Masaryk vyšetřuje přísně a pronikavě vinu na válce. Sám (str. 426) cítí, kterak přisoudiv ji pruskému pangermanismu, vyplývajícímu nutně z podstaty německého individuaJismu, lehce rozhřešil režim rakousko-uherský. Vypomáhá si pak syllogismem: »Národ filosofů a myslitelů, národ Kantův a Goetheův, osobující si úkol světlonoše, nemohl bez falše akceptovat nečestnou a krátkozrakou politiku degenerovaných Habsburků a nesměl hledat východisko ze slepé ulice své jednostranně vypěstěné vzdělanosti válkou. Corruptio optimi pessirna«. Nesnáz, jež se v Masarykovu výkladu naskýtá, záleží v tom, že habsburské Rakousko 202