rie státovědecké, od mravovědních exkursů až pc, úryvky z dějin noetiky, vše v oné osobité směsi ideologie a životní prak se, strohého apriorismu a nejčasovější konkrétnosti chvatné generalisace a ostrého pozorování, abstraktních hesel a pronikavého dušezkumu, směsi, která ustavuje jedinečnou myslitelskou individualitu Masarykovu. Smíme opravdu ještě mluviti o směsi, když. silná a uvědomělá osobnost utvořila z těchto potýkajících se prvků skutečný organismus a myšlenkový systém; když zdraví organismu a nosnost Rystému se osvědčily v ohňové zkoušce dějin; když Evropa v rozhodné chvíli převratu či přerodu dala za pravdu koncepcím vybudovaným na tomto myšlenkovém základě' Ovšem správnost a organičnost výstavby teorie nesmíme, nejsmeli právě fanatiky pragmatismu, nikdy posuzovati podle toho, zda v prak si měla úspěch čili nic, jmenovitě, neprozkoumali-li jsme napřed, zda prakse skutečně ze suponované teorie vyplývá. Způsob, jakým T. G. Masaryk ve »Světové revoluci« zavěšuje své úvahy na válečné a politické události velkého čtyřletí 1914-1918, jest stejně osobitý jako překvapující. Řídí se při tom výhradně motivací subjektivní. Veliké t1umy otázek kulturně etických, dotýkajících se samé ho jádra národní duše a objasňujících podíl jedllotlivS'ch národů ve světovém zápolení v míru i ve válce, probírá rr. G. Masaryk vždycky tam, 195