než dokud bývala teplá a živá, účastní se nyní vnitřního růstu básníkova, vedouc ho k věčnosti, proti níž jest časné a dočasné hoře lidské tak malicherné, vedouc ho k Bohu, který nechce divokých slz, nýbrž pokorného podrobení se, vedouc ho nazpět do života, tak docela jiného, než jest stálý a nepohnutý klid hrobu. Bez názvu ana pohled docela bez umění, po nerudovsku prostě a relíefně, s neodolatelnou silou slovní hudby v závěru, která proudí z osudové hloubky, píše Sládek tři sloky tohoto nového pojetí elegického. »Roky táhnou, roky mizí, a my jsme si víc a více cizí. Roky táhnou, roky bolí, už mi ani na tvém hrobě plakat nedovolí. Od východu vítr táhne, a mně je tak bolno, bolno po něčem to srdce práhne č Spíš? - ach tobě je tak volno.« Nadhozené zde motivy dovede básník rozvésti Jeho sloky malují v několika základních ryseet prostě mohutnou scenerii jitra, do něhož se s přírodou probouzí i básníkova bolest, nikoliv však ztracená žena, zazděná navždy do věčného klidu