Sládek v životě patetický, hylo to nyní, když vzdorně odmítal styk se světem a všetečný zájem přátel o svou holest; když si násilně zachraiíoval stopy zemřelé ženy v bytě a uprostřed všedností života; když silou lásky bojoval proti poznání, že Emilii ztrácí každým dnem více. J cho starý druh, jenž si s ním nikdy nedovedl plně porozumět, J oseí Holeček, nakreslil ve svých pamětech s povýšenou ironií zdravého venkovana patetickou sentimentalitu Sládka vdovce, zazdí· vajíeí se před světem do krojového musea Emilčiny pozůstalosti; jest v tom líčení kus groteskní hrúzy marného letu za fantómem, letu, k jakému připiala vrátká křídla zoufalá siroba statisícúm matek, statisÍcúm milenkám. Co dovedl z toh,)to rychle chabnoueíhoúprku za pohrobní ilusí zachytiti do své lyriky Sládek, vedle básníka »Ě morta« náš nejhlubší elegik~ Do závěru první sbírky, připsané »památce své drahé, věrné ženy Emilie«, postavil několik básní, kde náraz smrti jest bolestně čerstvý. Kdesi na rozhraní bdění a snu, vzpomínky a vidění, náhlého citového rozechvění a hlodavé sebetr}-zně stojí vášnivě teskná skladba, podivné hudební čaromoci »Loučení«, jakoby lyrická tresť prvního hovoru s mrtvou milenkou - ženou, která se zjevuje, aby vyčítala a pro jejíž mátožný zjev, slastný a přece děsivý, nachází poeta pregnantní výraz balady lidové. Vystupuje ze záhrobí nesmířena, plna vý-