tiky předsvatební záleží právě v rozporu povah, hledajících vyrovnání a smíření. J sou tu lehké písně, stručné a jasné jako popěvek lidový s nerudovskou názorností postřehu i citu ostře vyformulovaného; jsou tu však i skladby, kde by básník rád slokou složitěji stavěnou, veršem širšího dechu a rýmem umně proplétaným naznačil mocné napětí a husté vlnění svého srdce, ale i v nich vždy znovu shrne gnomický verš pevné modelace lyrickou pointu, vždy znovu tryskne svěží kadence popěvku prostonárodního. Buď jak buď, zde i onde, v prosté písni i v rozvětvenější básni, základním motivem zůstává vášnivě naznačený rozpor milence a milenky a milostné úsilí vykoupiti se z něho věrou neb láskou; básník, jenž opravdu svět nebéře lehce, utíká se sám před sebou do němého nazírání na nevěstinu krásu neb do Její čisté nábožnosti, nejvýrazněji asi v podivuhodně ohnivé a při tom chmurné apostrofě »Modli se za mne, děvče nevinné«, psychologicky stejně pravdivě ve výmluvné a snivé vzpomínce »U potoka«, v reliefních »Mých písních« a lidsky tak přesvědčivých slokách »Mé drahé E ... «. Nenapsav jediné básně, v níž by slastným pableskem hrála slast a němá něha líbánek v manželské alkovně, ztrácí Josef V.Sládek po jedenáctiměsíčním manželství dvaadvacetiletou Emilii; bílý mramor jejího vyhaslého náručí ukrývá mrtvé tělíčko nevydechnuvšího dítěte. Byl-li kdy