šUJí-li n~silně pochylmostmi a smutky všeho druhu bezprostřední hlas kroužící touhy a horké něhy, deroucí se z hloubky, a jestliže bylo uprostřed mezi oběma knihami šťastné a vítězné lásky, Hálkovými »Večerními písněmi« a, Vrchlického »Eklogami a písněmi«, kde cit dosažené jednoty s milenkou jest doprovázen jásotem jistoty nad splýváním s přírodou, napsáno tolik melancholických i rouhavých básní o lásce. Překvapený čtenář je najde v nejstarších souborech veršů Heydukových i v předitalské poesii Vrchlického; z tohoto rodu pochází též všecka složitá i bohatá erotika Václava Šolce i melodicky odstíněné milostné dumy Rudolfa Mayera; ale přede všemi následovníky a žáky Nerudovými jest to J. V. Sládek, kdo v písních a elegiích, kladených nejprve do klína a pak na hrob milenčin, pověděl nezapomenutelně výraznou slohou mnoho o tajemství silného srdce, zraněného chlapcem lučištníkem. Nedoceněn a opomíjen za živa, jest lyrík-Sládek, jeden z našich nejčistších a nejmužnějších, po ~mrt.i. ~koro zapomenut; jest toto kruté bezpráví vyváženo snad alespoň poněkud skutečností, že lehká a svěží hudba roznesla po všech českých zábavách škádlivý a rozmarný půvab jeho písňových ohlasů v duchu prostonárodním1 Umělecky vysoko nad těmito starosvětskými písničkami, které pod jasným nebem domovských vzpomínek