tu u krbu a do oiLarků hledi. A náhle beze slova pozvedá se, a ptám se: »Kmotře, přijdete-li zase, dnes, zítra někdy? - a jak zde se st1'JLívá, snad nékdy ráno, smutném po večeru?« A on jak němý jde, jen hlavou kývá a vrtí: »Ano - ne - a zmizí v šeru.« Tímto velik)'m, mnohoznačným gestem symbo·. lickým J. V. Sládek propouští svého čtenáře. Od proudů Mississipi dovedl jej k ručejům vod, ženoucích mlýn Jana Lamače a odtud k bezhlesným vodám Lethe ... a ostatek jest mlčení. 2. Sládkovo drama milostné. Hustý mrak veřejné i mravní nesvobody, který zastíral v šedesátých a sedmdesátých letech po rychlém zmražení nadějí konstitučních český obzor, vrhal své kalné stíny do důvěrných vztahú mladého pokolení. Byronský pohrdlivý postoj hrdého vzbouřence proti řádu božskému i lidskému, lenauovská bolestná maska světobohié melancholie, marně prchající z lhostejné společnosti do mlčelivé přírody, lermontovský temný škleb, stavějící na odiv stálý styk s dravými démony nitra - to vše byl jenom evropsky střižený výraz čistě českého hoře, plynoucího z neukojené potřeby žíti plně a dústojně v poměrech, které od-