dětsky zjednodušen~ koledy, Údové písně tuhnoucí v naivní příběh i starodávné pověsti s heroickou látkou, hálkovské kresby rázovitých figur i šolcovské směsi události a invektivy. Zde při rozchodu se čtenářem dovede býti vážným i štiplavým, laskavým i didaktickým, zádumčivým i humorným; rozdává naposled, nikoliv však z posledního, neboť bohat zůstal až do konce. Zase  či spíše ve vyšší míře než kdy před tím -- soustředí svůj básnický zájem k tomu, co ve vztazích lidských je věčného a stálého, co spíná pevným a nerezavícím řetězem pokolení s pokolením: k lásce mateřské, k mužnému přátelství, k věrnosti vůči půdě, k požehnání práce. A přece básník se neopakuje. Ve dvou skladbách, v »Odsouzenci« a zvláště v monumentální fresce provedené prostředky nejjednoduššími »Ano-ne«, stupňuje se typická epika Sládkova v básnický symbolismus, křtěný z živoucích vod pravého mudrctví. Není již postav - jsou jen osudy; není příběhů - jsou jen podobenstvÍ; všechny posuny a postoje herců prozrazují věčného režiséra, jehož chvála se tají pod každým slovem, byť se rouhalo neb proklínalo: »A žití krb jak zvolna dohořívá, a rozhlížím se v stínech prázdnou síní, jak viděl bych tu kmotra zas, mi bývá. Jl šak není to V'íc on - to Život sedí 166