stroj, jenž pod jeho jistýma rukama až· překvapuje proměnlivostí výrazovou: hned hrnou se ze strun této violy rázná allegra, hned plyne z ní volný, zádumčivý tok. Blankvers Sládkův unese pÍ'Ísnou brachylogii Lamačovu i vlažné melos Annino; vystačí v rozjímavém :il0nologu stejně jako v náladové malbě; nikdy není jednotvárný nebo únavný. Současně se Sládkem sáhli k blankversu Julius Zeyer a Jaroslav Vrchlický: onen v heroických a romantických letopisech bohatýrství a lásky, tento v některých episodických částech svého zlidštělého panteonu a pandemonia. Ale Zeyera unáší jeho měkký a suggestivní blankvers k tvárné bezmoci jako plavce lísavá vlna mořská, Vrchlický pak, jehož smyslnost potřehovala i v slovní hudbě barevnějších vzrušení, opustil vždy tento rozměr dříve, než mu mohl vtisknout renesančně zdobnou pečet své ruky. Sládek nad blankversem vždy vítězil, a zastavilli někdy úmyslně v básnických povídkách stříbrně šplounavý tok iambických kadencí, bylo to tenkráte, když se ode dna srdce prodírala k světlu píseň. Po knize »Světlou stopou« musila Sládkova epika ustoupiti na celá léta písni, lyrické dumě, ba, i rozmarnému popěvku. Hrstka výpravn)'ch čísel, která jsou rozstřiknuta mezi polními liliemi a hvozdíky sbírek »Ze života« a »Sluncem a stínem«, psaných na vrcholu básníkovi čtyřicít-