měkké plochy běli a černi, ponořuje kusy příběhu do temnoty a dává celku ráz náladové měkkosti záhadného šeření. V »Petru zvoníkovi« zmizelo to, co jemnějšímu uchu zaznívalo disharmonicky z většiny Sládkových balad, rytmická roztříštěnost, neklidná změna rozměru, strofický chvat. Epika žádá si oddaného spočinutí, volnějšího postupu, širokého toku, chce-li pohledět také na dno lidských srdcí, čehož nikdy nedovede šílený chvat biirgerovských strašidel. A od »Petra zvoníka« vede jediný vzestupný krok ke klasickým Sládkovým povídkám veršem, »Jan Lamač« a »Anna Potocká«. Je-li opravdu velikým poetou ten, v jehož duši hytují zasnoubeny nerozlučiteln)-m svazkem sílaa něha, a kdož spojuje pravého mužského genia R ryzí polaritou ženskou, pak jest jím nesporně tvůrce obou epických pendantů, »Jana Lamače« a »Anny Potocké«. Zachmuřený a nemluvný rek první básně, samotář, pohřížený do neosobní a obětavé služby mlýnu života, a zpěvná i zádumčivá hrdinka povídky druhé, cudná a horečná milenka, bez náplně a bez výčitky, znamenají daleko více než dvě ústřední postavy mistrovských básní - poskytují nám setkání, na něž se nezapomíná, a které obohacuje život o skutečný klad. Milujeme je jako náhlé druhy, kteří nám pomohli v tísnil a